Kraken Inbound

    

Hvad er marketing automation og hvordan gør man?

Du har måske hørt om det, men hvad er det egentlig? I bund og grund refererer det til software med formål at automatisere dine markedsførings handlinger. Dette kunne være alt som gentagne opgaver på hjemmesiden, E-mail og de sociale medier. Alt dette for at gøre det meget nemmere for din virksomhed.

hvad er marketing automation

Hvad gør man så?

God markedsførings automatisering, som også virker optimalt til b2b marketing, tager højde for dine leads behov og ædringer i disse behov. Derudover også interaktioner og adfærd de har med dig, på tværs af alle dine marketingkanaler. Begræns det indhold du sender ud til noget der er en chance for dine leads faktisk har interesse i. Derfor hænger god marketing automation godt sammen med inbound marketing. Hvad er Inbound Marketing?

For den bedste marketing automatisering er det vigtigt at tage højde for så mange ting som muligt. God marketing automation er nemlig at bruge så meget af din data som muligt for at optimere bedst. Dette betyder altså at bruge de mest relevante markedsførings kanaler til at få indflydelse på købers beslutning.

Hvordan anvender jeg automation bedst?

Selv om det ikke er lige til at etablere den bedste markedsførings automatiserings strategi er det stadig det hele værd. Først og fremest er der mange brikker der skal falde på brik før den bliver virkelig succesfuld. Der er to centrale principper du bør havde i tankerne når du udvikler en strategi.

  1. Centrer din marketings meddeleser omkring kunden der modtager dine kampagner. Tænk på kunden som en virkelig person og behandle dem ligeledes. Brug data til at give et indblik i denne person så du ved hvordan du skal behandle dem. På den måde kan du markedsføre dig helt unikt med henblik på deres interesser. 
  2. Erkende at markedsføringsautomatisering ikke laver alt marketing og generering af leads for dig. Det kan dog hjælpe dig med at skalere din succes. Det første skridt er at opbygge gode leads ved hjælp af optimeret indhold der er relevant for de udfordringer dine potientielle leads står overfor. Dette er hvor traditionel markedsføring møder inbound marketing.

Book en gratis konsultation

Fordele ved marketing automation

  • Automatisering spare dig værdifuld tid og gør det hele nemmere. Da så meget som muligt er automatiseret skal du ikke lave de samme ting gentagende gange og kan derfor fokusere på vigtigere ting. 
  • Det er alle pengene værd at benytte sig af marketing automation. Virksomheder der investere i det oplever ofte en succesfuld fremgang hvor virksomheder der ikke gør oplever det modsatte.
  • Det fungere som virkelig god generator af nye kvalitets leads. automation generer ofte flere leads end de fleste andre softwares hvis anvendt korrekt.

Ulemper ved marketing automation

  • Der er altid en fare for at denne form for automatisering fører til din virksomhed kommer til at kommunikere for ofte med kunderne. Det er ikke alt dit indhold der nødvendigvis er relevant for alle dine kunder.
  • Marketing automation tager tid at sætte op og håndterer. For at forblive konkurrencedygtig skal systemet løbende justeres og testes udfra hvad dine analyser viser.
  • Du kan ende med at blive nødsaget til at skulle lave alt for meget indhold hvis du specificere ned til hver eneste kunde. På trods af at specificering er godt kan for meget niche specificering ende ud med at havde modsat effekt.