Kraken Inbound

    

5 marketing fejl softwarevirksomheder ofte begår

Mange softwarevirksomheder laver ofte fejl i deres online markedsføring, som kunne være undgået, hvis deres markedsføring var tænkt lidt simplere. Det er nemt at blive forvirret i hvordan, man laver den bedste markedsføring, i forhold til sin virksomhed. Marketing handler om at henvende sig til de rette specificeret kunder, med et løsningsforslag på deres problem.

VI har samlet et overblik over 5 typiske fejl IT Service og Software virksomheder typisk begår, i forbindelse med deres markedsføring. Passer ingen af disse 5 punkter på din virksomheds marketing, er i på helt rette vej. Der findes altid steder man kan forbedre sin markedsføring, hvis jeres virksomhed undgår disse fejl, vil i være bedre stillede i fremtiden.

5 marketing fejl software virksomheder ofte begår

Kunderne kommer ikke af sig selv

Selvom du føler dit produkt er det bedste i verden, kommer kunderne ikke af sig selv. Det kræver god marketing at få fat på de rigtige kunder. Dit produkt er måske det bedste, men alle dine potentielle kunder, finder andre alternativer, når de søger på Google.

Mund til mund sker ikke af sig selv, det kræver at kunderne finder og prøver dit produkt. Mund til mund kan dog være utrolig effektiv markedsføring, så snart kunderne er kommet til dig. Selv hvis dine kunder har givet udtryk for de kan lide dit produkt, er det svært at gøre dem til betalende kunder, uden det rette marketing. Få dine kunder til at komme til dig, med Inbound Marketing.

Du er ikke din egen målgruppe

Der er mange virksomheder der bare går ud fra, at de kender deres målgruppe utroligt godt, fordi de føler at de er deres egen målgruppe. Dette er dog langtfra tilfældet, at kende sin målgruppe er ikke helt så simpelt som det.

4At kende sin målgruppe betyder, at filtre dem ned til hvem de virkelig er. Du bliver nødt til at kende din målgruppe, for at kunne lave den bedste indgående markedsføring. Om det er B2B eller B2C der findes altid forskellige potentielle kunder og at kende dem er en nøglefaktor for succes. Du er nødt til at finde primært data på din målgruppe, ligegyldig hvor stor din virksomhed er.

Marketing er ikke dyrt og indviklet

De fleste går udfra at marketing er for dyrt og indviklet. Det er nemt at blive overvældet over de mange sider af marketing, men det er vigtigt for en virksomhed, at anvende det. Når alting fejler, skyder software virksomheder ofte skylden på markedsføringen, som et upåliteligt koncept og i virkeligheden kan det være det skyldes produktet, prisfastsættelsen af tilbuddet, kunderne osv.

Mange virksomheder bruger gratis former for marketing som sociale medier, E-mail, SEO osv fordi de syntes det er dyrt. Det de ikke tænker på er at det koster penge i tid en af deres ansatte skal sidde og bruge tid på det. I Stedet kunne disse penge være brugt på god markedsføring hos et marketing bureau. Ti tegn på det er tid til at få investeret i den digitale marketing.

Bliv inspireret af 32 fantastiske marketing kampagner

Det er ikke alle der kender dit produkt

Du skal ikke bare gå ud fra alle kender dit produkt. Det skal beskrives så selv den mindst IT interesseret, skal kunne forstå det. Tekniske termer imponere ikke kunderne, der er større chance for at be bliver forvirret. Kunderne vil højst sandsynligt ikke fortælle dig om dette problem, fordi det kan være svært at sige, at der er noget de ikke helt forstå. Hvis du kan forklare det, så selv din mor forstår det, er du på rette vej.

Hvis du ikke kan informere om hvad dit produkt kan og hvorfor kunderne skal bruge det, inden for 2 sætninger eller mindre, så der noget galt. Hvis du kan filtrere informationen ind til benet, så det er beskrevet korrekt, til potentielle kunder der rent faktisk kunne være interesseret i dit produkt, vil du spare både marketing og salgs ressourcer.

Brugerne har ikke altid ret

Det kan virke fristende og som det mest logiske, at give brugerne alt hvad de gerne vil have. I virkeligheden ved brugerne ofte ikke hvad de vil have og at give dem hvad de peger på, kan skade dit produkt. Spørg i stedet for hvorfor de ønsker en feature og optimer derefter denne feature, bedst muligt efter eget brand.

Hvad der kan virke som en god feature, kan komme til at se forfærdeligt ud, hvis brugerne får for meget kontrol og vælger dårlige kombinationer. Altid spørg dig selv, hvilken værdi har det her i virkeligheden for brugeren. Det kunne være at en farveblind, har brug for et andet farvevalg, for bedst at kunne anvende softwaren.

Book en gratis konsultation