Kraken Inbound

    

5 marketing fejl softwarevirksomheder ofte begår

Mange softwarevirksomheder laver ofte fejl i deres online markedsføring, som kunne være undgået, hvis deres strategi var tænkt lidt simplere. Det er nemt at blive forvirret omkring hvordan man laver den bedste marketing i forhold til sin virksomhed. Marketing handler om at henvende sig til de rette specificerede kunder, med et løsningsforslag på deres problem.

Vi har samlet et overblik over 5 typiske fejl, som IT Service og Software virksomheder typisk begår i denne forbindelse. Hvis ingen af de følgende 5 punkter passer på din virksomheds marketing, så er I på helt rette vej. Der findes altid steder, hvor man kan lave forbedringer, så hvis din virksomhed undgår disse fejl, vil I være bedre stillede i fremtiden.

5 marketing fejl software virksomheder ofte begår

Kunderne kommer ikke af sig selv

Selvom du føler, at dit produkt er det bedste i verden, så kommer kunderne ikke af sig selv. Det kræver god marketing at få fat på de rigtige kunder. Dit produkt er måske det bedste, men alle dine potentielle kunder finder andre alternativer, når de søger på Google.

Omtale via mund-til-mund metoden sker ikke af sig selv, det kræver, at kunderne finder og prøver dit produkt. Denne form for omtale kan dog være utrolig effektiv markedsføring, så snart kunderne er kommet til dig. Selv hvis dine kunder har givet udtryk for, at de kan lide dit produkt, så er det svært at gøre dem til betalende kunder uden den rette marketing. Få dine kunder til at komme til dig, med Inbound Marketing.

Du er ikke din egen målgruppe

Der er mange virksomheder, der bare går ud fra, at de kender deres målgruppe utroligt godt, fordi de føler, at de er deres egen målgruppe. Dette er dog langtfra tilfældet, at kende sin målgruppe er ikke helt så simpelt.

At kende sin målgruppe betyder at filtrere dem ned, til hvem de virkelig er. Du bliver nødt til at kende din målgruppe, for at kunne lave den bedste indgående markedsføring. Om det er B2B eller B2C, så findes der altid forskellige potentielle kunder, og at kende dem er en nøglefaktor for succes. Du er nødt til at finde primære data på din målgruppe, ligegyldig hvor stor din virksomhed er.

Marketing behøver ikke være dyrt og indviklet

De fleste går udfra at marketing er for dyrt og indviklet. Det er nemt at blive overvældet over de mange sider af marketing, men det er vigtigt for en virksomhed, at anvende det. Når alting fejler, skyder software virksomheder ofte skylden på markedsføringen som et upåliteligt koncept, men i virkeligheden kan det være det skyldes produktet, prisfastsættelsen af tilbuddet, kunderne osv.

Mange virksomheder bruger gratis former for marketing som sociale medier, E-mail, SEO osv. fordi de synes det ellers er for dyrt. Det de ikke tænker på, er at det koster penge i tid, når en af deres ansatte skal sidde og bruge tid på det. I stedet kunne disse penge være brugt på et godt marketing bureau. Ti tegn på det er tid til at få investeret i den digitale marketing.

 

Bevis din marketing Return on Investment

Det er ikke alle der kender dit produkt

Du skal ikke bare gå ud fra at alle kender dit produkt. Det skal beskrives, så selv den mindst IT-interesserede kan forstå det. Tekniske termer imponerer ikke kunderne, der er større chance for at be bliver forvirrede. Kunderne vil højst sandsynligt ikke fortælle dig om dette problem, fordi det kan være svært at sige, at der er noget de ikke helt forstår. Hvis du kan forklare det, så selv din bedstemor forstår det, så er du på rette vej.

Hvis du ikke kan informere om hvad dit produkt kan, og hvorfor kunderne skal bruge det, inden for 2 sætninger eller mindre, så er der noget galt. Hvis du kan filtrere informationen ind til benet, så det er beskrevet korrekt samt hvilken værdi dit produkt tilfører dem, vil du spare både marketing- og salgsressourcer.

Brugerne har ikke altid ret

Det kan virke fristende og som det mest logiske, at give brugerne alt hvad de gerne vil have. I virkeligheden ved brugerne ofte ikke hvad de vil have, og at give dem hvad de peger på, kan skade dit produkt. Spørg i stedet for hvorfor de ønsker en given funktion og optimér derefter denne funktion bedst muligt efter eget brand.

Hvad der kan virke som en god funktion, kan komme til at se forfærdeligt ud, hvis brugerne får for meget kontrol og vælger dårlige kombinationer. Spørg altid dig selv hvilken værdi det i virkeligheden vil have for brugeren. Det kunne være, at en farveblind har brug for et andet farvevalg, for bedst at kunne anvende softwaren.

Free Strategy Session

Relaterede indlæg om software & produkt marketing: